On taas kynttilöiden aika.

13.11.2006

Taas on aika vuodesta jolloin joulu lähestyy ja tunnelman luojana on monasti kynttilä.

Seuraavassa ote SPEK:n(Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö) kotisivuilta joka on samalla muistutus kynttilän vaaroista.
Katso tästä video miten tulipalo kehittyy 4 ensimmäisen minuutin aikana

KYNTTILÖIDEN AIKAAN

Kun polttaa kynttilöitä ja ulkotulia, kannattaa varautua yllätyksiin. On aiheellista kerrata alkusammutustaidot. Hyvä kodin sammutusväline on sammutuspeite. Jos tulipalo ei alkusammutuksen jälkeen taltu, poistu asunnosta ja sulje ovet perässäsi. Hätänumeroon 112 kannattaa soittaa, vaikka tulipalo olisi saatu sammutetuksi. Mieti jo ennalta, miten toimit tulipalotilanteessa ja mitä kautta pelastaudut. Opeta myös lapsille, miten tulipalon sattuessa tulee toimia.

Ota tavaksi valita turvallinen kynttilä. Varo umpinaisia, ohuita lasi- ja posliinilyhtyjä. Ahtaassa tilassa steariini voi höyrystyä ja leimahtaa. Ohutkuorinen lyhty voi poksahtaa rikki ja räiskiä palavaa nestettä ympäristöön. Turvallinen kynttilälyhty on tukeva, yläosastaan reilusti avoin ja sisältä riittävän tilava. Kynttilälyhdyn ja kynttilänjalan tulee olla valmistettu palamattomasta materiaalista kuten esimerkiksi metallista, posliinista tai kivestä. Muoviset tai paperiset mansetit ja muut koristeet on syytä poistaa, ennen kuin sytyttää kynttilän.

Sijoita kynttilät niin, ettei niiden läheisyydessä, vieressä tai yläpuolella ole mitään syttyvää. Varo erityisesti verhoja ja koristeita. Älä laita kynttilöitä television tai parvekkeella muovikalusteiden päälle. Lämpökynttilöitä ei saa polttaa puulattialla tai kaiteella eikä liian lähekkäin aseteltuina. Liian tiiviissä ryhmässä olevien kynttilöiden tulikuuma neste saattaa helposti roihahtaa. Tuikut asetetaan noin 5 cm etäisyydelle toisistaan, ja alustan pitää olla palamatonta materiaalia.

Pihan, polunvarren ja portinpielen ulkoroihut tulee olla vähintään kolmen metrin päähän kulkutiestä. Jätkänkynttilät sijoitetaan vieläkin etäämmälle, jopa kymmenen metrin etäisyydelle rakennuksista. Laita roihut kivi-, betoni-, metalli- tai lasialustalle ja pidä niitä jatkuvasti silmällä. On hyvä estää tuulen tarttuminen palaessaan kevenevään kynttilään. Ulkoroihua ei saa polttaa sisällä eikä edes parvekkeella.

Tulitikut ja tuikut on syytä pitää pois lasten ulottuvilta. Älä jätä lasta tai lemmikkieläintä hetkeksikään yksin palavan kynttilän kanssa. Kynttilät sammutetaan aina, kun poistutaan pidemmäksi aikaa huoneesta. Varoita lapsia kynttilä- ja tulitikkuleikkien seurauksista.

Palovaroittimen toimintakunto tulee ehdottomasti tarkistaa. Vain palovaroitin, jossa on toimiva paristo, hälyttää. Palovaroittimen ainoa oikea paikka on katossa vähintään puoli metriä seinästä.

Lisätietoja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä:
Tiedottaja Helena Grönstrand, puh, (09) 4761 1336

SPEK:n kotisivut