Ehontallin ja Ruskeasuon kisoista raporttia(päivitetty 30.3)

29.3.2007

Annina Nordström urakoi Ehontallin kisoissa kahdella hevosella ja seuraavassa manageriäidin kirjoittama raprtti. Paula Korhola kävi kisaamassa koulua Rusalla

Kisaraportti Ehontallin kisoista lauantaina 24.3.2007/Arja Nordström

Meillä oli Anninan kanssa tiedossa melko jännittävä reissu, kun kaksin lähdimme seikkailemaan Mäntsälään. Minä kyyditsin ensimmäistä kertaa kahta hevosta, mikä jo sinänsä aiheutti pientä jännitettävää.

Alku ei ollut kovin lupaava, kun Fisua lastatessamme hän päätti tehdä asiat vaikeamman kautta hyppimällä pystyyn ja kuskaamalla Anninaa pitkin Tampajan pihaa ja Arton puutarhaa (anteeksi Arto siitä). Lopulta nostettuaan Anninan kerran 30 cm ilmaan,  Fisu päätti sitten kävellä suoraan traileriin ja matka pääsi alkamaan. Menimme Petran tallilta hakemaan Rölliä. Sieltä lähdimme sitten letkassa kohti Mäntsälää. Meidän piti olla keulilla, kun meillä on autossa navigaattori. Ensimmäisen kerran navigaattori meinasi ohjata meidät harhaan jo Espoon keskustan kohdalla, se kun tykkää ohjata aina Helsingin keskustan kautta. No siitä selvittiin ja lopulta myös Ehon tallille.

Päivä oli mitä lupaavin sään suhteen, mikä oli tietysti mukava, kun meillä oli tiedossa pitkä päivä, sillä Annina hyppäsi molemmilla hevosilla sekä 90 että 100 cm ja lähtijöitä oli molemmissa luokissa 67.

Fisu oli vuorossa ensimmäisenä. Hevonen ulos autosta, kamat niskaan ja verkkaamaan. Fisu oli oikein innoissaan ja Anninan mukaan verkassa ”sika hyvä”. Radalla Fisu hyppäsi innoissaan, meni lujaa ja kääntyi tosi lyhyillä teillä. Puhdas rata ja kova aika -> sijoitus 2.

Sitten Fisu autoon ja Rölli ulos ja verkkaan. Röllikin tuntui verkassa hyvältä ja pirteältä. Radalle tulo oli taas vaikeaa, mutta päästiinhän sinne kuitenkin. Rölli eteni ”käsijarrut” päällä ja tulos perusradalla 12 vp ja ihmetys oli suuri, ei ollenkaan Röllimäistä.

Sitten Rölli autoon Fisu ulos ja Annina 90 cm-luokan palkintojen jakoon ja kävelemään seuraavaa rataa. Fisu oli verkassa jälleen hyvä, mutta ei ehkä ihan niin virkeä enää. Ratakaan ei mennyt yhtä hyvin kuin edellinen, Fisu jäi aluksi tuijottelemaan vielä auki ollutta ovea ja lähti nihkeästi liikkeelle. Tuloksena 8 vp perusradalta.

Jälleen Fisu autoon ja Rölli ulos. Rölli tuntui verkassa oikein hyvältä, mikä lupasi radasta hyvää, mutta toisin kävi. Jälleen Rölli oli nihkeä eikä nostanut jalkojaan. Tulos 8 vp perusradalta.

Kisat menivät siis kaksijakoisesti: Fisu oli hyvä, mutta Rölli täysi kysymysmerkki, missä vika?

Hengissä kuitenkin selvittiin pitkästä (9 tunnin) retkestä. Äiti selvisi autonkuljettajan, managerin, hevosenhoitajan, koiran ulkoiluttajan ja videokuvaajan tehtävästä kunnialla. Annina selvisi upeasti raskaasta urakasta kevään ensimmäisenä lämpimänä päivänä.

(teksti:Arja Nordström)

KISARAPORTTI RUSAN KANSALLISISTA KOULUKISOISTA 25.3.07

Tällä kertaa ilmojen haltiat olivat suosiollisempia kuin edelliskerralla, sillä aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta lastatessamme Roosaa traikkuun Päivin kanssa. Vilauksessa tamma oli sisällä ja ajelimme hilpeinä kohti Rusaa ja mutustaen Fazerin Marjasuklaata (siihen tulee himo). Rusalla oli paikat täynnä traikkuja ja hevoskuljetusautoja, mutta saimme onneksemme Nupun paikan juuri sopivasti. Verkkaan mennessäni aurinko alkoi jo laskea (lähtöaika 20.15), mutta ulkokentällä oli hyvä valaistus ja aivan hypersuperhyvä pohja. Roosa katseli paikkoja, ja käyttäytyi kuten kaiken nähnyt maailmannainen, mutta viemärikaivojen kannet olivat todella epäilyttäviä. Nehän voivat vaikka hyökätä kimppuun, hyvänen aika sentään. Ja vielä alta päin. Kavalia kerrassaan! Radalle menimme luottavaisina ja hyväntuulisina, mutta kesken toisen keskiravin jokin verryttelevä ratsukko laukkasi aivan radan vierestä, jolloin Roosa hyppäsi laukalle ja potkaisi kohti ”häirikköä”, ja siihenhän se meidän lupaavasti alkanut keskiravi hajosi…. Loppuradan tamma sitten irvisteli verryttelyalueen puoleista pitkää sivua mennessään ja jännitti, milloin seuraava laukkaa taas kohti. Saimme kuitenkin hyväksytyn tuloksen (54,07%), joten oli syytä olla tyytyväinen – kausi on aloitettu ihan mukavissa merkeissä. Tuomareina olivat Marja Kivioja, Mari Oila ja Paula Nysten. Tampajalla oltiin takaisin n. 21.30; väsyneinä, mutta tyytyväisinä. Roosa on kyllä ihana hevonen!

t. Paula

ps. Kiitokset Päiville ja Tupulle – te olette aika Pro Groomeja!

(teksti:Paula Korhola)